Snel weer onderweg!
Zeker bij autoschade.
Snel weer onderweg
bij de grootste schadehersteller

Slimme technologie in auto's leidt juist tot meer schade

30 augustus 2018 om 01:00

Technologie in personenauto’s die de veiligheid moet vergroten, leidt juist tot meer ongelukken. Bestuurders van zogeheten slimme auto’s, die uitgerust zijn met parkeersensoren en zelfremmende systemen, hebben vaker schade dan bestuurders die geen gebruik maken van deze technologie.

Dit blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030 opgesteld door adviesbureaus Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies. De data komen van zowel autoverzekeraars als leasemaatschappijen.

De ontwikkeling is een strop voor verzekeraars. Volgens het onderzoek leidt ze tot 2025 tot €125 mln meer schade voor de gehele sector. De verzekeraars en leasemaatschappijen vergoeden nu voor €1,4 mrd aan autoschade per jaar.

Duurdere reparaties

De reparaties zijn vaak duurder omdat niet alleen de schade hersteld moet worden, maar ook de elektronica moet worden vervangen, aldus Paul Knapper van verzekeraar Aegon Schade.

Volgens onderzoeker Leo Oude Essink ‘zijn de veiligheidssystemen in auto’s nog niet goed genoeg.’ Die stelling wordt uit eigen ervaring onderbouwd door Knapper van Aegon: 'Bij het inparkeren met mijn eigen auto bleek de sensor een obstakel niet te zien. waarop ik met mijn bumper ertegenaan reed.'

Het is zelfs zo dat de kans op een ongeluk groter wordt naarmate het veiligheidssysteem uitgebreider is. Oude Essink: ‘Wie geen veiligheidsvoorziening heeft, maakt per jaar 14% kans op schade. Bij bestuurders die vier functionaliteiten voor veiligheid aan hebben staan, ligt de kans op schade op 23%.’

Rol van de bestuurder

Ook de bestuurder speelt een rol. Dat begint al bij de aankoop van een nieuwe auto. 42% van de zakelijke rijders weet niet eens dat er een zogeheten Advanced Driver Assistence Systems (ADAS) bij de auto wordt geleverd, aldus het onderzoek. Daarnaast krijgt maar 24% van de kopers instructie hoe parkeersensoren en andere veiligheidsvoorzieningen gebruikt moeten worden. Dan zijn er de bestuurders die zo overdonderd zijn door de techniek dat ze die nieuwe snufjes niet gebruiken of zelfs uitzetten.

Er ontstaan ook ongelukken omdat mensen juist te véél vertrouwen op de technologie. Hun aandacht verslapt omdat ze er op vertrouwen dat de auto z'n werk wel doet.

Premie omhoog?

Aegon zal de premie niet verhogen voor auto's met een ADAS, stelt Knapper: 'De innovaties bij veiligheidssystemen en de acceptatie ervan zetten door. We zijn al bijna op het hoogste punt van de berg.’ Aegon voorziet dat de schades vanaf 2025 zullen afnemen: 'De systemen worden beter en uiteindelijk zullen mensen zich de technologie eigen maken.'

Onderzoeker Oude Essink sluit niet uit dat andere verzekeraars wel een verhoging doorvoeren. Ook bij autoleasemaatschappijen kan de hogere schadelast doorwerken in de leasetarieven, want 'juist nieuwe, jonge leaseauto’s hebben veel van die technologie.'

Verzekeraars lijden al tien jaar verlies op autoverzekeringen. De Nederlandsche Bank maande de sector vorig jaar de kosten te verlagen, de premies te verhogen of anders maar te stoppen met verlieslatende WA-verzekeringen.

Herstelbedrijven zijn de winnaars

De grote winnaars voor nu zijn de schadeherstelbedrijven, stelt Oude Essink. 'De gedachte was dat schadebedrijven snel niets meer te doen zouden hebben door de opkomst van zelfrijdende auto's die nooit meer ergens tegen aan zouden botsen. Maar uit ons onderzoek blijkt dat ze de komende jaren in ieder geval weinig te vrezen hebben.'

Het is volgens de onderzoekers voor het eerst dat er in Nederland een analyse is gemaakt van de invloed van ADAS op autoschade. De onderzoekers namen drie veiligheidsvoorzieningen onder de loep: parkeer-assist (voor en achter), de brake-assist (autonoom noodstopsysteem) en lane-control, ook wel rijstrook-assistentie genoemd.

 

Terug naar overzicht