Snel weer onderweg!
Zeker bij autoschade.

Snel weer onderweg

Bij de grootste schadehersteller

Ook in 2022 een lage bijtelling voor de elektrische auto?

Ook in 2022 een lage bijtelling voor de elektrische auto?

24/09/2021

Staatssecretaris Vijlbrief heeft afgelopen juli in zijn Kamerbrief  bekend gemaakt dat de bijtelling voor EV's per 2022 mogelijk niet verhoogd wordt. De staatssecretaris laat de Kamer weten dat er meer elektrische auto's zijn verkocht dan werd verwacht. Daarmee valt de verkoop ruim buiten de grenzen die hij had gesteld.

Middels het ‘hand aan de kraan principe’ had de staatssecretaris de mogelijkheid gehouden om de bijtelling voor elektrische auto’s aan te kunnen passen, wanneer de situatie daarom vraagt.

Maar, voordat je nu schrikt en denkt dat de bijtelling sneller omhoog gaat: de staatssecretaris laat ook weten dat het Ministerie van Financiën desondanks niet zo heel veel meer kwijt was aan de lage bijtelling dan gepland. Het blijkt namelijk dat de verkooptoename vooral de wat minder dure auto’s betreft.

 

Hoe zat het ook alweer?

Tot 2025 zal de bijtelling voor elektrische auto’s in stappen worden verhoogd, zodat deze gelijk wordt aan benzine- en dieselauto’s. Daarnaast geldt dat de lagere bijtelling alleen over de eerste € 40.000 berekend wordt en 22% over de fiscale waarde boven € 45.000.

 

Overzicht bijtelling elektrische auto’s tot 2026

2021: 12% over de eerste € 40.000, 22% over de fiscale waarde boven € 40.000

2022-2024: 16% over de eerste € 40.000, 22% over de fiscale waarde boven € 40.000

2025: 17% over de eerste € 40.000, 22% over de fiscale waarde boven € 40.000

2026 en verder: reguliere bijtelling, 22% over de totale fiscale waarde

 

Het bijtellingspercentage en de korting van jaar van aanschaf geldt tot een maximale gebruiksduur van 5 jaar. 

Omdat de staatssecretaris het belangrijk vindt dat onze CO2-uitstoot omlaag gaat, noemt hij een aantal toekomstige mogelijkheden en aandachtspunten in de Kamerbrief. Deze haalt hij uit de brief van het Formule E-Team. Het Formule E-Team (FET) is een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden en kent een grote diversiteit aan leden. Het FET adviseert de Staatssecretaris o.a. over de uitvoering van het beleid voor elektrisch vervoer. De belangrijkste aandachtspunten uit de brief van het FET zijn als volgt:

 

  1. Laat de bijtelling voor elektrische auto’s in 2022 op 12% staan

Voor een elektrische auto geldt in 2021 nog een 10% lagere op de standaardbijtelling van 22%. Per saldo kom je dan op 12% bijtelling. Voor auto's uit 2022 zou de bijtelling omhoog gaan naar 16% over 40.000 euro (per saldo dus nog maar 6% korting). Het FET adviseert de staatssecretaris om de bijtelling per 1 januari niet op 16% te stellen, maar op 12% te houden. Als dit doorgaat (en dat lijkt er wel op) is dit goed nieuws mocht je nieuwe elektrische auto dit jaar niet meer geleverd kunnen worden.

  1. Pas de 'hand aan de kraan' formule aan

Het FET adviseert de staatssecretaris verder, om niet meer alleen te kijken naar het aantal nieuw verkochte auto's, maar om op het totaalplaatje te letten. Oftewel: wat kost het eigenlijk? Want dit lijkt, door de lagere catalogusprijzen, te overzien.

 

Wanneer weten we meer?

Met de bekendmaking van het regeringsbeleid voor 2022 en de belastingplannen op a.s. Prinsjesdag, zullen we meer weten over de bijtelling en andere maatregelen die onze mobiliteit aan gaan. Uiteraard houden we je op de hoogte!

 

Bron: aldautomotive.nl

terug naar overzicht