Bij de grootste schadehersteller

Meeste verkeersongevallen in Rotterdam

20/10/2021

Uit een analyse van vergelijkingssite Independer blijkt dat vorig jaar in Rotterdam (6.280) en Amsterdam (4.978) de meeste verkeersongevallen plaatsvonden. Den Haag (4.480), Utrecht (2.441) en Haarlemmermeer (1.858) vullen de top 5 aan.

De kans op een verkeersongeval is procentueel het grootst in het Noord-Hollandse Ouder Amstel waar in 2020 24 ongelukken per 1.000 inwoners werden geregistreerd. Dit is vier keer hoger dan het landelijke gemiddelde van 5,9 verkeersongevallen per 1.000 inwoners. Nederland telde in het coronajaar in totaal 103.000 geregistreerde verkeersongevallen.

Verlies schadevrije jaren

Iets meer dan de helft van alle ongevallen, waarvan het type weg bekend is, vond plaats op een rechte weg en betreffen voornamelijk kop/staart botsingen en aanrijdingen waarbij voertuigen in de zijkant geraakt werden. Bijna 23 procent van de aanrijdingen vond plaats op kruispunten. Independer autoverzekering expert Menno Dijcks waarschuwt dat ​verkeersongevallen bijna altijd invloed hebben op het aantal schadevrije jaren van een autobestuurder. “Mits de schade volledig verhaald kan worden op tegenpartij, verlies je altijd vijf schadevrije jaren”, aldus Dijcks.

Het aantal schadevrije jaren heeft, volgens Dijcks, grote invloed op de premie van de autoverzekering. “Daarom adviseren wij om bij een wijziging in schadevrije jaren de autoverzekeringen opnieuw te vergelijken. Dit kan veel geld besparen en meestal kan de verzekering direct overgesloten worden.”

Bron: autoschadeportaal.nl / independer.nl