Bij de grootste schadehersteller

Autopremie jonge bestuurder daalt elk jaar flink

08/09/2021

Jonge bestuurders betalen het meeste voor hun autoverzekering, maar hun premie daalt de eerste jaren van hun ‘rij-carrière’ ook extreem hard, zo blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite Geld.nl. “In de periode van 18 tot en met 25 jaar daalt de premie elk jaar met gemiddeld 11 tot 12 procent”, zegt Amanda Bulthuis van Geld.nl. “Als je er vanuit gaat dat iemand er dan ook nog elk jaar een schadevrij jaar bijkrijgt, daalt de premie jaarlijks met wel 18 tot 20 procent.”

Premie meer dan gehalveerd tussen 18 en 25 jaar

Geld.nl onderzocht de ontwikkeling van de autopremies voor bestuurders van 18 tot en met 30 jaar. Hieruit blijkt dat, zelfs als de schadevrije jaren op 0 blijven staan, je tot 25 jaar elk jaar flink minder betaalt voor je autoverzekering. Vanaf je 25e daalt de autopremie langzamer. “Iemand die in Veldhoven woont en op zijn 18e een Volkswagen Golf van 10 jaar oud wil verzekeren, betaalt gemiddeld 197 euro per maand voor een WA autoverzekering. Sluit je pas op je 25e dezelfde autoverzekering af, dan betaal je met 0 schadevrije jaren nog maar 79 euro per maand. Nog steeds een flink bedrag natuurlijk, maar het scheelt al meer dan de helft”, licht Bulthuis toe.

Geld.nl keek ook naar de premie voor een WA plus beperkt casco verzekering. “Hier keken we naar de premies voor een bestuurder uit Alphen aan de Rijn die een Opel Corsa van 6 jaar oud rijdt. We zagen daar hetzelfde beeld”, vertelt Bulthuis. “Ook daar daalt de premie tussen je 18e en je 25e verjaardag elk jaar flink.”

Hoe ouder je wordt, hoe minder kans op schade

Dat de premie tot 25 jaar zo hard daalt, komt door de risico-inschatting die verzekeraars maken, legt Bulthuis uit. “Op je 18e is het risico op schades het grootst en dat neemt af naarmate je ouder wordt. Dat effect is in de periode van 18 tot 25 jaar het sterkst en neemt daarna af. Daarom daalt de premie dus in die eerste jaren zo hard.” Een woordvoerder van Centraal Beheer en FBTO bevestigt dit. Ook de labels van Nationale-Nederlanden (ABN AMRO, ING Bank, Nationale Nederlanden, OHRA en SNS Bank) zien dat de schadefrequentie in de eerste jaren na 18 jaar het hardst daalt.

Bron: geld.nl